KLJUČNE RIJEČI
dispečer, disponent, dispečiranje, medicinska dispečerska služba, hitna medicinska služba, lanac preživljavanja, zvijezda života
SAŽETAK
Mali povijesni presjek dispečerstva koji se u zemljama izvan RH smatra profesijom, u nas još u povojima mogli bismo reći. Medicinski dispečer je prvi i mogli bismo reći najvažniji faktor u pružanju prve pomoći onima koji su je zatražili. S obzirom da je već prepoznata kao profesija u zemljama EU i drugim Zemljama svijeta, dispečerstvo u RH se razvija, i napreduje sukladno tehnološkim mogućnostima, nadamo se jednoga dana i kao potpuna profesija priznata od svih.
Riječ dispečer dolazi iz engleskog jezika i prvenstveno znači osobu koja raspoređuje, obrađuje (npr. proizvodnju), razdjeljuje (npr.električnu energiju) i slično.
Pored riječi dispečer ponekad se, radi razumijevanja ovoga posla, upotrebljava i pojam disponent.
Riječ disponent i njena izvedenica disponirati (disponiranje) dolaze izvorno iz latinskoga jezika. Riječ disponent znači trgovački namještenik koji na temelju posebne punomoći na određenom poslovnom području samostalno donosi odluke.
Riječ disponirati (disponiranje) znači odlučiti, odrediti, razvrstati, raspolagati.
Već 1911. godine je Harrington Emerson u knjizi s naslovom “Dvanaest načela efikasnosti” detaljno definirao riječ dispečiranje isvojom joj definicijom dao posebno dublje značenje.
Definicija dispečerstva prema Emersonu glasi: “Dispečiranje je znanstveno planiranje, pri čemu je svaka malena zadaća izvedena tako da služi udruživanju u cjelinu i omogućuje organizaciji da dosegne svoje konačne ciljeve.“
Tek 1977. godine je dr. Jeff Clawson stvorio prve algoritme za pružanje hitne
medicinske pomoći putem telefona “Pre-Arrival-Instructions” i prve modele odlučivanja, uz algoritme odlučivanja za postavljanje dispečerskih prioriteta “Medical Priority Dispatch” (u daljnjem tekstu MPD). Iz njih se kasnije razvila cjelokupna doktrina djelovanja medicinskih dispečera nazvana “Dispatch Life Support”, što je jednako vrijedno doktrini za pružanje hitne medicinske pomoći, nazvane “Advanced Life Support”.
Međutim, pravi procvat dispečiranja kao znanosti, započeo je 1980. godine, kada je u stručnoj reviji Journal of Emergency Medical Services objavljen prvi članak o nadzoru stanja sustava2, koji predviđa organiziranje izvanbolničke hitne medicinske službe u što se također uvrštava medicinska dispečerska služba, na temelju znanstvenih saznanja o pojavljivanju i disperziji iznenadnih događaja na određenom području djelovanja.
Amerika i Kanada 1950.-ih godina počinju sa značajnom upotrebom radijskih dispečerskih stanica, počinju ih rabiti i policajci i vatrogasci. To je bilo revolucija kao i prijenosni kisik.
Razvoj broja 9-1-1 kao nacionalnog broja za hitne slučajeve u Americi započeo je 1959. godine, a 1967. broj 9-1-1 postao je nacionalnim brojem za hitne slučajeve u Americi ( uključujući hitnu pomoć, vatrogasce i policiju ), iako do 2008. godine pokrivenost usluga još nije bila završena, oko 4% stanovništva u Americi nisu imali mogućnost usluge 9-1-1. Napretkom tehnlogije povećavaju se mogućnosti koje olakšavaju posao medicinskom dispečeru; lokacija mjesta sa kojeg pozivatelj zove, provjera broja ( lažna dojava)….
Od sredine 1970.-ih godina, korištenje računala u opremi je izuzetno rijetko, a oni koji ih koriste suočeni su sa velikim računalima sa jednostavnim operacijama.
Medicinska dispečerska služba je posebna služba unutar zdravstvenog sustava, koja može djelovati u sklopu određenih zdravstvenih zavoda ili kao samostalni zdravstveni zavod na različitim razinama djelovanja lokalnoj, regionalnoj ili državnoj razini. Djelovanje medicinske dispečerske službe je ključni element za uspješno djelovanje bilo kojega sustava hitne medicinske službe.
Ukoliko detaljnije pogledamo ulogu medicinske dispečerske službe možemo ustanoviti da ova služba provodi sljedeće osnovne zadatke:
- opće preuzimanje poziva – utvrđivanje i evidentiranje općih podataka
o pozivatelju, lokaciji događaja te broju oboljelih/stradalih osoba,
- detaljan prijem poziva (anamneza ili heteroanamneza) – utvrđivanje
i evidentiranje podataka o zdravstvenom stanju bolesnika/stradalih
osoba, odnosno oboljelih/stradalih i svim pratećim okolnostima (subjektivne
i objektivne opasnosti, geografske posebnosti, i tome slično),
- određivanje prioriteta zaprimljenim pozivima (trijaža) – razvrstavanje
i stavljanje prihvaćenih poziva na prioritetnu listu te kreiranje redoslijeda
provođenja intervencija,
- upute pozivateljima – preko telefonske veze se pozivatelju ili bolesniku/stradaloj osobi daju upute za provođenje prve pomoći, odnosno samopomoći, sve do dolaska medicinsko intervencijskog tima na mjesto događaja,
- raspoređivanje izvora (sredstava) – upućivanje intervencijskih timova
na intervencije u skladu s prioritetnom listom i u skladu s unaprijed
predviđenim scenarijem djelovanja intervencijskih službi, što proizlazi
iz utvrđenog nadzora stanja sustava; medicinska dispečerska služba
raspoređuje intervencijske timove prema teritoriju nadležnosti s
ciljem postizanja što kraćih i jednakovrijednih dostupnih vremena,
- provođenje nadzora statusa sustava – aktivno praćenje i analiziranje vremenskog i geolokacijskog pojavljivanja intervencija u različitim vremenskim razdobljima te poslijedično, stalno prilagođavanje organiziranosti djelovanja intervencijskih službi,
- obavještavanje i aktiviranje drugih službi (vatrogasaca, policije …)
- osiguravanje protoka informacija, koordiniranje i usmjeravanje djelovanja zdravstvenoga sustava (timova hitne medicinske službe, timova civilne zaštite, bolnica…) u slučaju većih ili učestalih prirodnih ili drugih nesreća,
- prijenos medicinskih informacija – između različitih zdravstvenih ustanova, izvođača, razina itd. prenose se informacije o broju prevezenih osoba i njihovom zdravstvenom stanju te svim drugim detaljima, koji su značajni za njihovo ozdravljenje (liječenje),
- evidentiranje i dokumentiranje obavljenog posla – unatoč tome što se u suvremenim medicinskim dispečerskim centrima evidentiranje i dokumentiranje obavljenog posla više ili manje obavljaju automatizirano, određeni postupci se još uvijek obavljaju ručno.
Područja djelovanja medicinske dispečerske službe
Medicinska dispečerska služba pokriva cjelokupan spektar djelovanja
medicinskih intervencijskih timova.
U nadležnosti ove službe su sljedeće djelatnosti:
- dispečiranje u hitnoj medicinskoj službi
- dispečiranje hitnih prijevoza.
Kada govorimo o djelovanju medicinske dispečerske službe ne možemo
ne spomenuti kadrovsku raspodjelu i radna mjesta. Medicinski dispečerski posao
obavlja za to posebno osposobljeno medicinsko osoblje – medicinski dispečeri,
što je neizbježno zbog uistinu strukovno zahtjevnoga i stresnoga rada.
Medicinski dispečeri su osposobljeni da obavljaju posao na različitim radnim mjestima u
medicinskoj dispečerskoj službi među kojima su značajna:
- prihvaćanje poziva – na tom radnom mjestu izvodi se: opće i detaljno
prihvaćanje poziva, određivanje prioriteta, davanje uputa pozivateljima
i evidentiranje obavljenog posla,
- usmjeravanje poziva (dispečiranje) – na tom radnom mjestu provodi
se: raspoređivanje resursa, nadzor statusa sustava, prijenos medicinskih
informacija i evidentiranje obavljenoga posla,
- operater radijskih veza – na ovom radnom mjestu provodi se: praćenje radijskoga prometa u određenom sektoru ili na određenim frekvencijama i praćenje te evidentiranje statusa intervencijskih timova i faza provođenja intervencija,
- nadzorni dispečer (supervizor) – na ovom radnom mjestu provodi se:
-nadzor nad djelovanjem cjelokupne medicinske dispečerske službe u smislu stalnoga osiguranja kvalitete rada i po potrebi pomoć pri radu na najopterećenijim radnim mjestima, evidentiranje i dokumentiranje obavljenoga posla, priprema izvješća.
Postojanje i broj različitih radnih mjesta ovisi o veličini medicinske dispečerske
službe, broju obrađenih poziva, odnosno veličini komunikacijskog opterećenja
te unutarnjoj organizaciji rada. Određena radna mjesta se mogu spajati,
što omogućava, da je medicinska dispečerska služba u slučaju masovnih nesreća,
izvanrednih događaja, katastrofa, na odgovarajući način fleksibilna i stoga učinkovitija
u svom radu.
Značaj medicinske dispečerske službe je razvidan i iz simbolike zvijezde
života, koja je međunarodni zaštitni znak izvanbolničkih hitnih medicinskih službi.
Prvi krak zvijezde života simbolizira značaj ranog prepoznavanja, dok drugi
krak zvijezde života simbolizira značaj ranog obavještavanja, odnosno aktiviranja
timova izvanbolničke hitne medicinske službe. Iz prakse znamo, da za provođenje
svakoga koraka imamo na raspolaganju najviše jednu minutu vremena.
- RANO PREPOZNAVANJE
- RANO OBAVJEŠTAVANJE
- RANI ODAZIV
- PRIJEVOZ DO MJESTA KONAČNOG ZBRINJAVANJA
- ZBRINJAVANJE TIJEKOM PRIJEVOZA
- ZBRINJAVANJE NA KRAJU DOGAĐAJA
Značaj zvijezde života
Glavna uloga medicinske dispečerske službe je preuzimanje obavijesti
(poziva) o izvanrednom (iznenadnom) događaju, koji zahtijeva intervenciju medicinskih
službi na terenu, određivanje prioriteta nakon dobivanja obavijesti
(poziva) i aktiviranje odgovarajućih medicinskih intervencijskih timova, u odnosu
na prirodu i lokaciju događaja. Pod intervencijom medicinskih službi na terenu je zamišljeno interveniranje ekipa izvanbolničke hitne medicinske službe.
Utjecaj medicinske dispečerske službe na preživljavanje
Većina sustava hitne medicinske službe danas je obavezna težiti dostizanju
standarda na području vremena odaziva i dostupnih vremena, koja se uobičajeno
prate i izračunavaju računalno podržanim dispečerskim sustavom (RPDS).
Značaj kratkih vremena odaziva i dostupnih vremena hitne medicinske službe
najbolje se može prikazati na primjeru ovisnosti preživljavanja o dostupnim vremenima
u slučaju izvanbolničkog zastoja srca, što za tim hitne medicinske službe
predstavlja jednu od najzahtjevnijih intervencija na terenu. Izvanbolnički zastoj
srca je stanje koje zahtjeva brzo i učinkovito pružanje hitne medicinske pomoći
na terenu. Kod nastanka srčanoga zastoja zaustavi se dotok krvi do tjelesnih
organa, koji zbog pomanjkanja kisika prestaju djelovati tako da smrt nastupa u
nekoliko minuta. Svaka izgubljena minuta od trenutka zastoja srca znači za 7% –
10% manju mogućnost preživljavanja. Osnova za liječenje izvanbolničkog zastoja
srca je kardiopulmonalna reanimacija te koncept lanca preživljavanja. Kardiopulmonalna
reanimacija se sastoji od različitih metoda za provođenje umjetnoga
disanja i vanjske masaže srca. Koncept lanca preživljavanja navodi da je lanac
snažan upravo onoliko koliko je snažna njegova najslabija karika. Ipak, moguće
je uz upotrebu različitih metoda vremenske redukcije kritičnih procesa te uz osiguranje
pravilnoga rasporeda provođenja mjera, lanac vratiti u prvobitno stanje.
Originalni lanac preživljavanja ima četiri karike: rano prepoznavanje i obavještavanje,
ranu kardiopulmonalnu reanimaciju, ranu defibrilaciju i rani napredni
postupci oživljavanja. Medicinska dispečerska služba ima značajnu ulogu kod
sve četiri karike, čime može bitno pridonijeti poboljšanju preživljavanja nakon
srčanog zastoja izvan bolnice. Rano prepoznavanje i obavještavanje mora biti
osigurano radom medicinske dispečerske službe te odgovarajućeg raspoređivanja
timova hitne medicinske službe na terenu s ciljem da se osigura dostupno
vrijeme timova hitne medicinske službe unutar 10 minuta. Pri tom je potrebno
naglasiti, da su unutar tih 10 minuta i 2 minute za medicinsku dispečersku službu,
odnosno 1 minuta za prihvaćanje poziva, određivanje prioriteta i prihvaćanje
odluke te 1 minuta za izbor i aktivaciju tima hitne medicinske službe, koji najviše
odgovara navedenom slučaju i nakon toga odlazak tima hitne medicinske službe
na intervenciju. U najekstremnijim uvjetima, provođenje neizbježnih postupaka
medicinske dispečerske službe može teoretski smanjiti mogućnost preživljavanja
čak za 20%, zbog čega je nužno potrebno da organizacija rada, tehnološka
potpora te na dokazima temeljeni modeli odluka s algoritmima, omogućavaju
medicinskoj dispečerskoj službi dosezanje još kraćih vremena odaziva. Na ovom
mjestu se mora naglasiti značaj pružanja uputa pozivateljima za provođenje prve
pomoći preko telefona. Na taj način se značajno skraćuje vrijeme do početka kardiopulmonalne reanimacije i može se podići postotak dugoročnog preživljavanja
kod izvanbolničkih srčanih zastoja na zavidnu razinu od iznad 30%.
Medicinska dispečerska služba može skratiti vrijeme do defibrilacije s uputama za upotrebu javno dostupnih automatskih defibrilatora. I naravno, dobrim raspoređivanjem resursa osigurati kratka dostupna vremena, a time također i jačanje četvrte karike u lancu preživljavanja – ranih naprednih postupka oživljavanja.
Slično, kao i kod lanca preživljavanja, značaj kratkih dostupnih vremena
koja osigurava medicinska dispečerska služba, odražava se pri pružanju pomoći
ozlijeđenim osobama, osobama sa srčanim infarktom te moždanim udarom. Za
stradale (ozlijeđene) osobe vrijedi koncept zlatnog sata, koji se temelji na osiguranju
početka kirurškog rješavanja problema, kod teško stradalih osoba unutar sat
vremena. Ukoliko teško ozlijeđena osoba, koja još pokazuje znakove života, dobije
kirurški tretman unutar jednog sata nakon što je došlo do ozljede, ima više od
80% mogućnosti za preživljavanje.
Sa stajališta izvanbolničke hitne medicinske službe, navedena ima, unutar koncepta zlatnog sata, važnu ulogu i zaista izuzetno malo vremena za provedbu svih postupaka (procesa), uključivo s prijemom poziva, aktivacijom timova, vožnjom na mjesto događaja, zbrinjavanjem stradalog na terenu, sve do prijema u hitni bolnički odjel. Preostalo vrijeme mora biti na raspolaganju za provođenje hitnih preoperativnih postupaka kod zbrinjavanja ozlijeđenoga u bolnici. Sve to znači da samo dobro organizirana i učinkovita medicinska dispečerska služba može skratiti vrijeme djelovanja izvanbolničke hitne medicinske službe i na taj način utjecati na što veći postotak preživljavanja ozlijeđenih te na bolju kvalitetu preživljavanja teško stradalih osoba.
Kao i kod prethodno nabrojenih stanja i kod osoba sa srčanim infarktom
i moždanim udarom također vrijede posebni vremenski kriteriji koji osiguravaju
veće preživljavanje kao i bolju kvalitetu preživljavanja. Kod bolesnika sa srčanim
infarktom vrijedi pravilo da je od nastanka prvih znakova srčanoga infarkta na raspolaganju najviše 6 sati za učinkovito ozdravljenje.
Za osobe s moždanim udarom vrijedi još daleko kraće vremensko razdoblje koje omogućava učinkoviti način liječenja i tako osigurava veći postotak i bolju kvalitetu preživljavanja.
U oba gore navedena slučaja po život ugrožavajućih stanja posebnu ulogu ima medicinska dispečerska služba, koja se mora, pored osiguranja kratkih dostupnih vremena timova hitne medicinske službe, pobrinuti i za što brži prijevoz do odgovarajuće
medicinske ustanove koja će zatim oboljelim osobama osigurati najbolje liječenje.
Na samom kraju, ne smijemo zanemariti utjecaj medicinske dispečerske
službe kod djelovanja u izvanrednim slučajevima (velike nesreće, višestruke nesreće,
nesreće s opasnim tvarima, prirodne nesreće, epidemije…). U tim slučajevima
medicinska dispečerska služba osigurava učinkovitu komunikaciju na svim
razinama koje su nužno potrebne za vođenje i djelovanje u izvanrednim slučajevima
te osigurava učinkovitu iskoristivost raspoloživih izvora. Oboje imaju direktan
i dokazan utjecaj na broj preživjelih u izvanrednim slučajevima.
Za UDHM izradila: Maja Tomić Mrkonjić, med.ses.
Izvor:
- Medicinska prijavno-dojavna jedinica, Andrej Fink, Hrvatski zavod za hitnu medicinu, Zagreb, 2011.
- http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_medical_dispatcher